Om de aanschaf van milieuvriendelijke (lees elektrische) wagens te stimuleren en versnellen zullen er in de volgende jaren enkele ingrijpende wijzigingen plaatsvinden met betrekking tot de fiscale aftrekbaarheid van wagens op fossiele brandstof en hybridewagens.
Aangezien de wagen steeds meer als verloningsmiddel gebruikt wordt en er daardoor steeds meer bedrijfswagens ingeschreven worden is de regering al geruime tijd bezig met het stimuleren van de vergroening van dit wagenpark. Beslist werd dat er vanaf 2026 enkel nog fiscale aftrek mogelijk zal zijn voor wagens met 0 gram co2 uitstoot.
Om de overgang gespreid te laten verlopen worden er op bepaalde sleuteltijdstippen verstrengde voorwaarden gekoppeld aan de aftrekbaarheid van de wagen.
Deze wijziging vindt plaats in zowel de personenbelasting als de vennootschapsbelasting.
Welke wagens worden bedoeld?
Het gaat om wagens zoals bedoeld in art. 65 WIB 92
- personenwagens
- auto's dubbel gebruik
- minibussen
Worden hier dus niet bedoeld is de lichte vrachtauto's, deze blijven voorlopig volledig aftrekbaar ongeacht de co2 uitstoot op voorwaarde dat ze voldoen aan de voorwaarden en ingeschreven zijn als lichte vracht.
Ook volgende wagens worden niet geviseerd door deze wijzigingen:
- voertuigen uitsluitend aan derden verhuurd
- voertuigen uitsluitend gebruik voor taxidienst
- voertuigen speciaal uitgerust voor autorijscholen
Welke co2 uitstoot?
Sinds 2017 worden de verbruik -en uitstootwaarden van auto's via een nieuwe, meer realistische, testcyclus bepaald, namelijk de WLTP testcyclus. Deze waarden liggen doorgaans hoger dan de vorige, uitsluitend in laboratoria uitgevoerde testcyclus, de NEDC.
De uitstootgegevens van de wagen kunnen gevonden worden op het gelijkvormigheidsattest. Indien zowel de WLTP waarden als de NEDC waarden vermeld worden mag de laagste van de 2 genomen worden voor de berekening van de fiscale aftrek en de voordelen alle aard.
Bijzonder geval: 'valse' hybride
Dit zijn wagens die over een eerder beperkte accucapaciteit beschikken, louter om gunstige uitstootcijfers te behalen tijdens de testcycli, maar die in de praktijk nauwelijks zuiniger zijn dan hun niet-hybride evenknie.
Wanneer spreken we van een 'echte' hybride:
- batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht
- co2 uitstoot van maximum 50 gram per kilometer
Bij een wagen die aan beide bovenstaande voorwaarden voldoet spreken we van een 'echte' hybride, voor deze wagen mogen de laagste uitstootgegevens gebruikt worden die op het gelijkvormigheidsattest staan.
Indien een wagen niet aan deze beide voorwaarden voldoen EN aangeschaft of besteld werd na 01/01/2018 spreken we van een 'valse' hybride. Voor deze wagens dienen de uitstootgegevens genomen te worden van het overeenstemmend niet-hybride voertuig, terug te vinden via deze pagina.
Het spreekt voor zich dat zo'n 'valse' hybride dan fiscaal niet meer interessant is.
Huidige aftrekregeling sinds aanslagjaar 2021, boekjaren vanaf 01/01/20
Voor boekjaren die lopen vanaf 01/01/20 of gekoppeld zijn aan aanslagjaar 2021 geldt volgende aftrekformule:
120% - (0,5 x coëfficiënt x aantal gram co2/km)
Met volgende coëfficiënten:
- 1 voor dieselvoertuigen
- 0,95 voor andere brandstoffen (lpg, benzine, ...)
- 0,90 voor voertuigen op lpg met minder dan 12 fiscale pk
De maximum aftrek bedraagt 100%, de minimumaftrek bedraagt 50%.
Deze minimumaftrek wordt verder verlaagd naar 40% bij voertuigen met een co2 uitstoot van meer dan 200 gram per kilometer.
Bovenstaande formule geldt in de vennootschapsbelasting ongeacht de aankoopdatum van de wagen, in de personenbelasting geldt deze formule voor wagens aangeschaft vanaf 01/01/2018, voor wagens voor deze datum aangeschaft blijft de aftrek steevast 75% ongeacht de co2 uitstoot, tenzij bovenstaande formule een voordeligere aftrek zou opleveren.
Voorbeeld:
dieselwagen met 98 gram co2 uitstoot:
120% - ( 0,5 x 98 x 1 ) = 71% aftrekbaar
benzinewagen met 98 gram co2 uitstoot:
120% - ( 0,5 x 98 x 0,95 ) = 73,45% aftrekbaar
Aftrekregeling vanaf aanslagjaar 2024, boekjaren vanaf 01/01/23
Voor de volgende aftrekregelingen is het steeds de datum van ondertekening bestelbon of datum ondertekening huur of leaseovereenkomst die telt als aanschafdatum.
Voor wagens aangeschaft vanaf 01/01/23 (aanslagjaar 2024) blijven bovenstaande formule en regels gelden met uitzondering van de brandstofkosten van 'echte' hybrides. Enkel de elektriciteit verbruikt door deze hybride auto zal aftrekbaar zijn volgens bovenstaande formule, de benzine of diesel die getankt wordt zal forfaitair aftrekbaar zijn voor 50%.
Belangrijk is ook dat deze wagens hun huidig aftrekbaar % blijven behouden zolang ze in bezit blijven.
Aftrekregeling vanaf aanslagjaar 2026, boekjaren vanaf 01/01/25
Voor wagens aangeschaft vanaf 01/07/23 gelden vanaf aanslagjaar 2026 (boekjaren vanaf 01/01/25) bijkomende regels, zo zal er voor het eerst een onderscheid worden gemaakt tussen de wagens met co2 uitstoot en deze zonder co2 uitstoot:
Wagens met co2 uitstoot (volgens bovenstaande formule)
- maximum 75% aftrekbaar
- minimumgrens van 50% (of 40%) valt weg, 0% aftrekbaar is het minimum
Het aftrekbaar % van deze wagens blijft niet behouden, dit zal stelselmatig dalen in de volgende jaren, zie verder.
Wagens zonder co2 uitstoot:
- 100% aftrekbaar
Aftrekregeling vanaf aanslagjaar 2027, boekjaren vanaf 01/01/26
Boekjaren vanaf 01/01/26 (aanslagjaar 2027) zien de co2 uitstoot van hun wagens met co2 uitstoot aangeschaft vanaf 01/07/23 stelselmatig dalen als volgt:
- maximum 50% aftrekbaar
- maximum 25% aftrekbaar (aanslagjaar 2028, boekjaren vanaf 01/01/27)
- 0% aftrekbaar (aanslagjaar 2029, boekjaren vanaf 01/01/28)
Voor nieuwe of tweedehands wagens met co2 uitstoot aangeschaft vanaf deze boekjaren (01/01/26) is er nog 0% fiscale aftrek mogelijk.
Voor wagens aangeschaft voor 01/01/23 wijzigt er niets, deze behouden hun oorspronkelijk aftrekpercentage.
Wagens zonder co2 uitstoot aangeschaft in deze boekjaren blijven nog volledig aftrekbaar en blijven deze aftrek ook in de toekomst behouden zolang ze in bezit blijven.
Wagens zonder co2 uitstoot die nadien aangeschaft worden, hiervan daalt de aftrekbaarheid als volgt:
- wagen aangeschaft in 2027 = maximum 95% aftrekbaar
- wagen aangeschaft in 2028 = maximum 90% aftrekbaar
- wagen aangeschaft in 2029 = maximum 82,50% aftrekbaar
- wagen aangeschaft in 2030 = maximum 75% aftrekbaar
- wagen aangeschaft vanaf 2030 = maximum 67,50% aftrekbaar
En zo wordt uiteindelijk ook de fiscale aftrek van elektrische wagens in de verre toekomst beperkt.
Uit bovenstaande wijzigingen blijkt dat er vooral vanaf 01/07/23 een ingrijpende wijziging plaatsvindt aangezien wagens met co2 uitstoot aangeschaft vanaf deze datum hun aftrekbaar percentage in de toekomst niet blijven behouden. Voor wagens zonder co2 uitstoot is dit pas vanaf 01/01/27.
Bijvoorbeeld: een 'echte' hybride aangeschaft voor 01/07/23 die 100% aftrekbaar is, zal ook in 2030 nog 100% aftrekbaar zijn (uitgezonderd voor de diesel of benzine die getankt wordt, dit blijft 50%, tenzij wagen werd aangeschaft voor 01/01/23)